Vaststellen werkwijze m.b.t. "Verweesde" MA
Description
Proposed solution (NL)
Zie ook MP-556, als onderdeel van de oplossing dient ook een use case voor 'wijzigen andermans MA' in het FO te worden toegevoegd.
Proposed solution (EN)
Release notes (NL)
Er is besloten om de volgende acties bij dit punt te ondernemen:
Use case 4.1.32 aanpassen en wijzigen mee nemen in de tekst. Er is een verwijzing opgenomen naar de use case over het wijzigen van iemand anders zijn MA
Use case toevoegen voor het wijzigen van andermans MA. Er is een nieuwe use case toegevoegd.
Release notes (EN)
is related to
Activity

Titia van Malestein March 23, 2022 at 3:41 PM
Probleem doet zich ook voor bij zorgverleners/ organisaties die gestopt zijn. Zij kunnen hun MA niet aanpassen en daardoor blijft dit issue bestaan. VZVZ denkt na over beleid voor bijv. stoppende zorgverleners. Afhankelijk hiervan moet wellicht op termijn ook de werkwijze voor MP9 aangepast worden.

Petra van Deursen February 10, 2022 at 8:54 AM
Uit de notulen van het leveranciersoverleg van 03-02-2022:
Vaststellen werkwijze mbt ‘verweesde’ MA
Victor licht het issue van de verweesde MA toe (zie slides).
Het voorstel is om de beste oplossing na de kickstart verder op te pakken.
Sven geeft aan dat bij een wijziging sprake is van een stop MA en een nieuwe MA. Als je de nieuwe MA niet ziet lijkt het net of medicatie gestopt is.
Jeroen geeft aan dat je bij opvragen ziet of een applicatie beschikbaar is.
Bart licht toe dat op een gegeven moment de stop-MA afloopt. Het systeem wordt niet meer bevraagd omdat de informatie bijvoorbeeld 3 jaar oud is.
Sven geeft aan dat er ook een probleem kan zijn als een systeem wel gewoon beschikbaar is, maar de patiënt geen toestemming heeft gegeven. Ook dan kan informatie niet opgevraagd worden.
Details
Details
Assignee

Reporter

Dit punt is oorspronkelijk ingebracht onder MP-306 'vaststellen werkwijze m.b.t. 'verweesde' MA's '.
Situatie:
systeem X heeft een stop-MA geregistreerd en stopt daarmee een actieve MA (zonder gebruiksperiode/eindddatum) dat in systeem Y zit
een tijd later is systeem X (om welke reden dan ook) niet bereikbaar / levert geen bouwstenen op
een opvrager krijgt dan een actieve MA uit systeem Y en denkt dus dat deze ook nog actief is
Dit probleem kan tot in de lengte der dagen duren, en zorgt dan voor onjuiste informatie. Het probleem staat bekend als het probleem met 'weeskinderen', 'verweesde MA'.
In het FO van MP9 1.0 is daar aandacht aan besteed: https://informatiestandaarden.nictiz.nl/wiki/mp:V9.1.0_Ontwerp_medicatieproces#Onterecht_openstaande_medicatie_of_.27weeskinderen.27